Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنوز در سوادکوه و برخی محلات قدیمی مازندران، رسم و رسوم ویژه ماه رمضان همچون سحری خوانی و روزه سری پابرجاست، رسومی که ریشه در فرهنگ و اعتقادات مردمان منطقه دارد.ماه مبارک رمضان در فرهنگ عامه ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و در همه مناطق کشور ماهی مقدس به شمار می‌رود. مردم مازندران هم برای این ماه تدارک ویژه ای دارند و آیین های متنوعی برپا می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ،در مناطق کوهستانی استان مازندران و در روستاهای دوردست شهرستان سوادکوه و کوه‌های 2 هزار شهرستان تنکابن و منطقه بندپی شهرستان بابل و به‌ویژه در چهاردانگه و دودانگه و روستاهای بهمنان، اتو، لاجیم، ولوپی، پیرنعیم، امیرکلا، ولوکش، سی پی سوادکوه و روستاهای دیگر، رسم و رسوم ویژه ماه رمضان همچنان ادامه دارد.

مردم سوادکوه در این ماه صله‌رحم را به‌جای آورده و به فقرا، محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.

*استقبال از ماه رمضان

علی کاظمی، کارشناس فرهنگ و هنر طی گفت وگویی با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از رسوم قدیمی سوادکوهی‌ها در ماه مبارک رمضان به استقبال رفتن این ماه مبارک است که عمدتاً سه روز آخر ماه شعبان را به استقبال ماه رمضان می‌رفتند و اگر سه روز به علت گرما یا طولانی بودن روز، مقدور نمی‌شد، یک روز را به‌طور حتم به استقبال می‌رفتند که این سنت حسنه همچنان ادامه دارد.

*سحری خوانی

وی خاطرنشان کرد: سحری خوانی از جمله رسومی است که طی آن، سحری خوانان با حرکت در کوچه‌ پس‌کوچه‌های روستا، مردم را برای سحر بیدار می‌کنند.

این کارشناس فرهنگ و هنر افزود: در قدیم به علت عدم امکانات مانند برق، روشنایی، دستگاه‌های رسانه‌ای و خستگی مردم به خاطر کار و فعالیت‌های دامداری و کشاورزی ممکن بود که عده‌ای، سحر را خواب بمانند بنابراین بعضی از مؤمنین با گرفتن حلب خالی در یکدست و چوب در دست دیگر با چوب روی حلب می‌کوبیدند و سحر خوانان با به راه افتادن در کوچه و محلات بانوای خوش «سحر برخیز»، «سحر شد بپا خیز هنگام نماز است»، «سحر برخیز که صبح صادق آمد»، مردم را برای خوردن سحر و روزه گرفتن از خواب، بیدار می‌کردند و اگر همسایه‌ای چراغ یا به گفته مازندرانی‌ها، لمپ پا (چراغ گردسوز) یا فانوس همسایه را خاموش می‌دید بلافاصله بر در خانه می‌کوبیدند و او را از سحر، آگاه می‌کردند.

*روزه سری

کاظمی به برخی رسوم دیگر اشاره و اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، نوجوانانی بودند که به سن تکلیف می رسیدند همانطور که آموزش و پرورش برای بچه‌های سن تکلیف، جشن تکلیف برگزار می کند؛ پدران و مادران قدیم ما نیز به تقویت انگیزه عبادی بچه‌ها، نظر مثبت داشتند و برای آنها، جوایزی را در سال اول روزه داری تعیین می کردند که به گفته سوادکوهی‌ها "روزه سری" است.

وی افزود: برای پسران به تکلیف رسیده معمولا گاو و گوسفند و برای دختران، گوشواره طلا یا انگشتر طلا جائزه تعیین می شد که این به یادگار نسل به نسل می ماند و معمولا این داستان توسط فرزندان به دوستان خود و آیندگان منتقل می شد.

*غذاهای محلی در ماه رمضان

این کارشناس فرهنگ و هنر با اشاره به غذاهای محلی در ماه رمضان، گفت: پختن حلوا، آش و نان‌های مخصوص در تنور خانگی یکی از سنت‌های دیگر سوادکوهی‌ها در ماه ضیافت الهی بود که همان کلوچه مرسوم امروزی‌ها است و معمولا با تخم مرغ و کره محلی، پخته و با سبزی ریحان بو داده می شد که طعم خاص ماه رمضان را داشت و سفره‌های افطار را تزیین می کرد.

کاظمی افزود: شیر آش، راغون دشو، شکر پلا، اوحلوا، کوکو، شامی سبزی، تخم‌مرغ و برنج و در قدیم نیز قرقناق از غذاهای محلی مازندران بود که اعتقاد داشتند خوردن این غذاها در طول روز مانع گرسنگی و ضعف می‌شود.

وی خاطرنشان افزود: سوادکوهی‌ها می‌دانستند با درنظرگرفتن شرایط آب و هوایی و با توجه به کار سخت کشاورزی، دامداری و طولانی بودن روز در زمان روزه‌داری از کدام مواد طبیعی با چه ترکیبی خوراک تهیه کنند تا تحمل این ایام برای آنان آسان شود.

این کارشناس فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: سوادکوهی‌ها ترجیح می‌دهند با وجود تمام مشکلات اقتصادی افطارشان را هرقدر هم که ساده باشد، با خانواده ، فامیل و آشنایان شریک شوند و بنابراین در خانواده‌های گسترده سوادکوهی، تقریباً هر شب مهمانی افطار برپا است.

*قرائت قرآن

کاظمی گفت: خواندن قرآن حتی نگاه کردن به آیات شریفه این کتاب الهی در خانواده‌های بی‌سواد و کم‌سواد معمول بود بطوریکه انس با قرآن را جزء تکلیف خود می‌دانستند و خانواده‌هایی که فرزندانشان، قرآن را ختم می‌کردند از طرف روحانی مسجد و افراد مومن، مورد تحسین قرار گرفته و به آنها، جوائزی اهدا می‌شد.

*مراسم احیای شب‌های قدر

وی اظهار کرد: مراسم احیای شب‌های قدر نیز بسیار حائز اهمیت بود و همه در مسجدها، قرآن به سر می شدند و در مصیبت مولای متقیان امیرالمومنان علی(ع) به عزاداری و نوحه سرایی می‌پرداختند.

*تعزیه خوانی

این کارشناس فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: تعزیه خوانی هم در روستاهای مازندران در شهادت امام علی(ع)، مرسوم بود و شبیه خوانان با زنده کردن صحنه‌های مظلومیت مولا، آنها را از عظمت فاجعه، مطلع می کردند.

*وداع با ماه رمضان

کاظمی افزود: مراسم ختم قرآن از شب 27 رمضان در مساجد و تکایا جهت وداع با ماه مبارک رمضان، برگزار می‌شد و در سه شب آخر در بعضی از مساجد به صورت طولانی، آیات شریفه قرآن قرائت می‌شد و مومنین از خدا طلب مغفرت می‌کردند و یکی از دعاهای معروف آنها این بود که خدا، این بندگان را در پایان ماه رمضان ببخشاید و گناهان آنها را عفو نماید.

*دیدن ماه شوال

وی در پایان گفت: دیدن ماه شوال در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان نوعی ستاره شناسی بود که بعضی از پیران و گله داران با رفتن به قله و کوه‌ها به دنبال دیدن هلال ماه بودند و از روستایی به روستای دیگر و از شهری به شهر دیگر به انسان‌های خبره و کارشناس در زمینه رویت ماه که به آنها "چشدار" می گفتند، مراجعه می کردند و رویت ماه را به روحانی مسجد اطلاع می دادند و معمولا با گفتن اذان و کوبیدن بر طبل و در بعضی از روستاهای دور با ساز دوهل و نقاره، رسیدن عید فطر را به یکدیگر اطلاع می دادند و نماز فطر را دسته جمعی در مساجد و تکایا برگزار می‌کردند.

به گزارش بلاغ، فرهنگ هم گذشته‌نگر و هم آینده‌نگر است و گذشته همیشه چراغ راه آینده قرار می گیرد چه خوب است که متولیان و سیاست‌گذاران فرهنگ عمومی جامعه و همچنین صداوسیما جهت زنده نگه داشتن این نوع برنامه‌ها، تلاش مضاعف کرده تا فرهنگ معنوی در جامعه پایدار و برقرار بماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۸۶۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

به گزارش مشرق، سرهنگ احمد کرمی اسد، به روند صدور گواهینامه موتورسیکلت در ایران اشاره کرد. او گفت: «با توجه به شرایط فعلی کشور، تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را سهل‌تر کنیم و در واقع تصمیم گرفتیم گواهینامه‌های موتورسیکلت را در یک روز صادر کنیم. این تصمیم بر اساس مصوبه هیئت وزیران اتخاذ شده است و فرآیند خاصی را در بر می‌گیرد. به طور مثال، فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از اتمام دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند. بنابراین، مطابق با این تصور که بعضی افراد دارند، دریافت گواهینامه در یک روز اتفاق نمی‌افتد. بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را کسب کنند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، فراجا، ادامه داد: «بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که بیش از شش و نیم میلیون نفر از سرنشینان موتورسیکلت در کشور ما، بدون گواهینامه رانندگی هستند و هنگام تحت پرسش قرار گرفتن از سوی پلیس، قادر به ارائه مدرک معتبر نیستند. به همین دلیل، از تیرماه سال گذشته، طرح صدور گواهینامه موتورسیکلت در یک روز به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز در حال اجرا است.»

وی با بیان اینکه این طرح فقط برای افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، افزود: «سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد، فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.»

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیانی که شرایط لازم را دارند، می‌توانند به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» مراجعه کرده و به صورت آنلاین در این سامانه ثبت نام کنند. احراز هویت از طریق سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و اطلاعات مربوط به موتورسیکلت خود را وارد کنند. پس از انجام تمامی مراحل، یک پیامک برای متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اطلاع داده می‌شود که در طی ۲۴ ساعت آینده پلیس، شرایط صدور گواهینامه را به او اعلام خواهد کرد.

کرمی ادامه داد: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را بررسی می‌کنند و پس از تأیید مدارک، یک پیامک دیگر به متقاضی ارسال می‌شود که در آن به او اعلام می‌شود که مراحل ثبت نام را با موفقیت پشت سر گذاشته است و حالا باید هزینه گواهینامه را پرداخت کند.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه، افزود: تا قبل از اجرای این طرح، هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود که به صورت استانی اعلام می‌شد و در هر استان با سایر استان‌ها متفاوت بود. اما در این طرح، ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و این مبلغ ثابت است و تغییر نمی‌کند.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور گواهینامه رانندگی یک روزه برای افرادی که موتورسیکلت سواری می‌کنند و هنوز گواهینامه رانندگی ندارند، همچنان در حال اجرا است.

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • برپایی جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • تبدیل شانزه‌لیزه به محوطه پیک‌نیک رایگان یک‌روزه
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز